The Future of Advertising

Onze collega Diederick ging naar de lezing en discussie: “The future of advertising” in het Freedomlab in Amsterdam. Aan de hand van interessante stellingen liet hij zich verassen door een drietal experts en hun visie op de ontwikkelingen in reclameland.

Waar komen we vandaan?

Hoe hadden we oorspronkelijk contact met de consument? Het begon met 1 op 1 gesprekken met de klant op de markt, waarbij de marktkoopman door middel van direct contact aftastte wat er mogelijk was. Uiteindelijk werd op basis hiervan zijn boodschap aangepast. Door de drukkunst ontstonden er nieuwe mogelijkheden en werd de schaalgrootte vergroot. Daarna ontwikkelde dit zich verder door middel van massamedia (radio, krant etc). Inmiddels zijn we aangekomen in het digitale media tijdperk. Door middel van data hebben we weer de mogelijkheid om 1 op 1 gesprekken aan te gaan met de consument en zo weer relevanter te worden. Echter brengt dit ook weer nieuwe problemen met zich mee: data & privacy, verschijningsvorm en de organisatie van de advertentiemarkt. Hoe gaan we hier mee om? Waar gaat het heen met advertising? Dit waren de grote vraagstukken tijdens de lezing en discussie: “The future of advertising” in het Freedomlab in Amsterdam.

Waar gaan we naartoe?

Wat is de The future of advertising? Aan de hand van drie stellingen spreken drie experts over de de ’future of advertising’. Door hun praktijkervaring bespreken ze hoe bovenstaande vraagstukken zich mogelijk gaan ontwikkelen.

Stelling: De toekomst van de reclame is geen reclame.

Van: Ruud de Langen (COO Talpa Network).

Dit omdat reclame geen productvoordelen creëert maar communiceert. Dit kan op een functionele manier zoals (Airbnb, Uber en van Moof) of op een duurzame manier wat daadwerkelijk iets toevoegt aan de samenleving (bijvoorbeeld de recent ontwikkelde Menzis app of de Safelock app van KPN). Kortom we gaan steeds meer richting merken die zich storten op producten die direct een onderscheidend vermogen hebben voor de consument en hierdoor zal steeds minder reclame nodig zijn.

Stelling: We gaan toe naar een voorgeprogrammeerde (programmatic) advertising omgeving.

Van: Viktor Wubbe (Managing Director MIBTL Media).

Advertising wordt volledig geautomatiseerd wat uiteindelijk in het belang van de consument zal uitpakken. Artificial intelligence zal aan de uitgeverszijde een grote rol gaan spelen, denk aan optimalisaties op basis van grote datasets en algoritmes. Hierdoor krijgt de consument steeds relevantere advertenties te zien. De grote spelers zien het belang van programmatic advertising in en zullen hier in de toekomst steeds meer op gaan inzetten. ‘Wie niet meegaat, zal het niet redden’ durft Wubbe zelfs te stellen.

Stelling: We gaan de consument steeds beter begrijpen.

Van: Anouar EL Haji (CEO Velynix).

We gaan naar een transparantere reclamewereld, waar we steeds relevanter worden voor de consument. Nu hebben Facebook & Google nog te weinig informatie om écht relevant te worden voor de consument. Anouar denkt dat er steeds meer betaald zal gaan worden voor data om zo uiteindelijk de consument met relevantere inhoud te kunnen targeten. Echter komt hier wel het privacy vraagstuk bij kijken, de consument zal steeds meer transparantie en zeggenschap willen hebben over wat hij wel of niet deelt. Daarnaast zal er nog een ontwikkeling gaan plaatsvinden, consumenten zullen gaan betalen voor omgevingen zonder reclame. Denk aan Youtube die dit al aanbied, partijen als Facebook en Google zullen volgen.

Meer weten?

Check het filmpje: