TikTok en Imgur de snelgroeiende apps voor generation Z

Het aanbod in het landschap van digital advertising wordt steeds groter. Iedere dag komt er advertentieruimte beschikbaar op nieuwe sites en applicaties. Tussen alle nieuwe advertentiemogelijkheden zijn er twee snelgroeiende apps onder de radar gebleven. Zonde, want TikTok en Imgur groeien enorm snel en zijn nu relevant voor een jongere doelgroep.

TikTok

Het is nog niet zo gek als je er nog niet van hebt gehoord, maar er is een grote kans dat je neefjes en nichtjes deze app regelmatig gebruiken. TikTok is in essentie een opvolger van Musical.ly, de playback app. Waar Musical.ly volledig gericht was op het maken van je eigen muziekvideo’s omvat TikTok nog meer dan zijn voorganger. Content creators maken naast muziek ook comedy en entertainment video’s op het platform.

Hoewel TikTok in Nederland nog niet bij iedereen een begrip is, groeit de app enorm snel in het buitenland.

Self serve advertising:

Momenteel is er in Nederland, Europa en de VS nog geen ad tool geïntroduceerd. TikTok is in november 2018 begonnen met de uitrol van advertising op het platform in India.

De beschikbare formats lijken voorlopig op de basisversie van advertenties op Snapchat. Met de volgende mogelijkheden:
– Korte video’s
– Verticaal format
– Swipe up voor redirect

Influencers:

Er is nog geen ad tool gelanceerd op het platform, maar dit betekent niet dat advertising nog niet mogelijk is. Verschillende internationale merken hebben al successen behaald door slim in te spelen op de challenges op TikTok zoals de Guess #InMyDenim challenge. Door samen te werken met populaire kanalen op TikTok zoals @ourfire en @madison_willow gaf Guess de campagne een kickstart met een enorm bereik.

Er zijn zelfs al toegewijde TikTok Influencer agencies ontstaan om deze partnerships op gang te brengen.

Imgur

In eerste instantie stond Imgur alleen bekend als een bewaarplek voor het populaire social platform Reddit. Naarmate Reddit populairder werd en meer van hun eigen afbeeldingen begon te hosten groeide Imgur uit tot een op zichzelf staande image sharing community. Op Imgur kunnen gebruikers naar hartelust edits, gifs en microblogs delen.

Door middel van tags kunnen gebruikers content scheiden en hun tijdlijn toespitsen op hun favoriete onderwerpen.

Volgens Imgur zelf is is het platform enorm geschikt om millennials (vooral mannen) te benaderen in een positieve en creatieve omgeving. In tegenstelling tot vergelijkbare platforms zoals Reddit, of 4chan biedt Imgur een veilige en vriendelijke omgeving voor adverteerders zonder aanstootgevende content van gebruikers.

Op Imgur komen ads in de vorm van (gesponsorde) posts. Deze kunnen verschillende onderdelen bevatten:
– Video’s
– Stills
– GIFs

Uniek aan de gesponsorde content op Imgur is dat afbeeldingen en GIFs in blog stijl worden ingezet. Op deze manier kunnen text, stills en GIFs gecombineerd worden, waardoor adverteerders meer product-highlights laten zien en naar verschillende landingspagina’s kunnen linken.

Door verrassende content te publiceren op Imgur hebben merken zoals o.a. Lays, MTV en Playstation al succesvolle campagnes opgezet.

Imgur heeft nog geen tool om zelf advertenties in te zetten, maar het platform biedt wel samenwerkingsverbanden aan voor nieuwe klanten. Op deze manier komen adverteerders samen met Imgur tot de beste advertenties. Voor het starten van een campagne kunnen adverteerders sinds kort ook direct contact opnemen met Imgur.

Campagne van Playstation voor Uncharted:
https://imgur.com/gallery/XX1xa

Campagne van Budweiser voor het belonen van je bob:
https://imgur.com/gallery/KeKXZ