‘De tijd van een “online TV commercial” als inzet op YouTube is voorbij!

Op vrijdag 26 april hebben wij de kans gekregen om het event VEA / YouTube meetup bij te wonen. Tijdens deze meetup hebben wij waardevolle nieuwe dingen geleerd over campagne voeren op YouTube waarbij we de belangrijkste take aways voor je op een rijtje hebben gezet.  

 

  • Youtube is niet one-size-fits-all
  • Variatie in creative hoeft niet duur te zijn
  • Creative is still king (met de voorwaarden voor succes)

 

Youtube is niet one-size-fits-all

In veel gevallen denken advertisers dat ze al klaar zijn als er een pre-roll wordt geknipt van hun TV commercial en die op YouTube wordt geadverteerd. Wat ze alleen vergeten is dat niet elke kijker hetzelfde is!

YouTube kan meer dan 200 programmatic signalen opvangen van de meest moderne consumenten. Met dat soort segmentatie tot je beschikking is het ontzettend jammer om iedereen dezelfde video voor te schotelen. Door gebruik te maken van de programmatic signalen die consumenten afgeven, wat betreft hun interesses en koopintenties, is er veel meer mogelijk!  

Door gebruik te maken van deze programmatic signalen kun je je YouTube advertenties toespitsen op interesse en op het stadium in de salesfunnel waar een gebruiker zich in bevindt.

Zo kun je bijvoorbeeld een app of product adverteren aan een gebruiker die van yoga houdt en waarvan je weet dat hij of zij net aan een nieuwe baan is begonnen. Zo kun je je advertentie toespitsen op de gebruiker voor maximale relevantie.

 

Variatie in creative hoeft niet duur te zijn

Als je je doelgroepen kunt baseren op 200 verschillende signalen klinkt het maken van 200 verschillende video’s natuurlijk best intimiderend. Door gebruik te maken van YouTube director mix is dit tegenwoordig een stuk makkelijker. Deze tool ging voorheen door het leven als VOGON maar is nu geïntegreerd in YouTube’s advertentie suite. Door gebruik te maken van Director Mix kunnen adverteerders nu gelaagde dynamic videos inzetten met op maat gemaakte tekst, CTA’s en achtergronden voor verschillende doelgroepen. Hierdoor kunnen advertenties zelfs voor de kleinere niches extra relevant worden gemaakt!

 

 

Creative is still king (mits je de juiste voorwaarden creëert)

Hoe gesegmenteerd en dynamisch je inzet ook is, een sterke creative is nog steeds de grootste aandrijver van succesvolle YouTube campagnes. Er bestaat geen zilveren kogel voor succes, maar door meer te doen dan alleen je TVC inkorten en rekening te houden met de verschillende segmenten en de signalen die zij afgeven, kun je de voorwaarden creëren voor een succesvollere YouTube campagne.