WeLikeMilk @Digital Design Talks

Onze collega designer Sabien ging in het kader van de Dutch Design Week naar de talk ‘Digital Design’. Diverse interessante sprekers gaven een kijkje in de wereld waar creativiteit, technologie en digitalisatie samenkomen.

Een mooi voorbeeld van een samensmelting van data en visualisatie kwam van de data driven design agency ‘Clever Franke’ voor het BMX event van de KNWU (Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie). Door het monteren van real-time sensoren van graafmachines op de BMX fietsen werd de data van de fietsers gevolgd en de route en prestaties live vertaald op beeld. Hierdoor werd naast meer inzicht in de prestaties ook een extra dimensie gegeven aan de wedstrijd.

Het ontwerpbureau Vruchtvlees kwam met een rebranding van het platform Miro (voorheen RealtimeBoard), deze online tool waar gebruikers kunnen samenwerken biedt een grensoverschrijdende oplossing om teams bij elkaar te krijgen op dezelfde pagina en designs te delen.

WeTransfer is meer dan een digitale service voor het versturen van files van A naar B met opvallende wallpapers. Deze wallpapers van kunstenaars die hier ook een percentage van uitgereikt krijgen is uitgebreid met een platform voor storytelling, namelijk WePresent. Het begon met een blog om de verhalen van de kunstenaars te delen en heeft inmiddels 3 miljoen unieke lezers per maand. Daarnaast bouwt WeTransfer verder aan diverse tools zoals Paste voor presentaties en Collect, een app voor het verzamelen van ideeën.

Met als opdracht om awareness te creëren voor het regenwoud op Sumatra creëerde MediaMonks een mixed reality experience in het Singapore’s ArtScience Museum. Het museum werd omgetoverd tot virtueel regenwoud. Door middel van een app die de diepte en de afstand van de objecten bepaald kon dit worden gerealiseerd. De interactie die je als bezoeker hebt met de dieren maakt men bewust van de bedreigde diersoorten. Dit allemaal vanuit Nederland bedacht en gemaakt in polygon style.

Hoe lok je IT-talenten en val je op als bedrijf? The Lockdown is ontwikkeld in samenwerking met Code D’azur, ABN AMRO en Sherlocked. De eerste mobiele AR escape room met het idee om in 2028 de wereld te redden van een financiële crisis door middel van informatie beveiliging, cryptocurrency en blockchain. Een mooi voorbeeld van hoe technologie en design samenkomt en om een team op te bouwen met specialisten die zich bevinden op het snijvlak van design en development.

Kortom, een inspirerende dag waarbij de samenwerking van verschillende disciplines de key is om tot een succesvol eindproduct te komen. Binnen product design is het van belang om gebruik te maken van diverse tools om je product verder te optimaliseren en effectief en grensoverschrijdend te kunnen samenwerken in een agile omgeving.